Wednesday, December 13, 2006

Nunta din Orient Express



„Harry Tavitian şi Orient Express propun o sinteză fundamentală între free-jazz şi reconsiderarea tradiţiei folclorice. Energia debordantă, îmbinarea aranjamentelor, replicile solistice ale muzicienilor şi mai ales gustul pentru o dezordine suprarealistă se dovedesc a fi contagioase“, scria cronicarul italian după concertul susţinut de români la festivalul „Jazz and Wine of Peace“ de la Cormons, Italia, la sfârşitul lui octombrie 2006. Aceeaşi atmosferă, într-o seară de noiembrie 24, la Clubul „Phoenix“ din Constanţa, cu ocazia celui de-al doilea concert Harry Tavitian şi Orient Express în locaţia amintită.
Cine sunt, însă, protagoniştii? Orient Express, proiectul de etno-jazz iniţiat de Harry Tavitian în 1999, a reunit nouă dintre cei mai talentaţi muzicieni români din domeniu şi este unic în România atât prin dimensiuni, cât şi prin repertoriu. „Sunt foarte creativi şi au cu toţii o înclinaţie către tradiţia folclorică românească şi balcanică. Ceea ce ne uneşte este meşteşugul improvizaţiei. Ca şi trenul Orient Express, care altădată lega Parisul de Istanbul, trecând prin majoritatea centrelor culturale ale Europei, muzica noastră sintetizează gândirea occidentală şi miresmele orientale“, declara într-un interviu Harry Tavitian. În 1999, au lansat CD-ul Axis Mundi, ale cărui piese s-au regăsit şi în concertul susţinut la Constanţa: Old Balkan Rhapsody, To Mircea Eliade, Ţăndărică, Marşu miresii şi At the gates of Levant.
Harry Tavitian a fost „sufletul“ călătoriei prin cosmosul muzical, şi-a condus cu pianul, cu tamburina, cu fluierul, cu vocea, colegii de scenă: pe Hano Hoefer – „regizorul“, după cum ne-a fost prezentat de Harry –, la chitară; pe Jimi El Lako, la vioară; pe Mihai Iordache, la saxofon; pe Octavian Barila Andreescu, la bass; şi pe Mario Florescu, la baterie (şi multe alte – ingenioase – instrumente de percuţie). După cum declara Harry Tavitian într-un interviu din 1999, „muzica noastră este o trans-culturalitate, un amestec continuu al tradiţiilor tuturor popoarelor din Balcani (şi al celor armeneşti); nu este numai de aici şi până aici folclor românesc, de aici până aici folclor grecesc, este un aliaj continuu al acestora aşa cum toate popoarele care trăiesc împreună aici în Balcani“, iar cu privire la Axis Mundi: „În filosofia ţăranului, satul era centrul lumii, mai mult decât atât, fiecare casă din sat era centrul acesteia. Ţăranul trăia în ritmuri cosmice – toate obiectele aveau o viaţă, un suflet pentru el. Să ne amintim că primul lucru pe care-l făcea când îşi ridica o casă era să înscrie aşezarea sa în miezul acestor ritmuri cosmice...“
Încă se mai aude tamburina în care lovea Harry, în fruntea „trenului“, invitând oamenii să se bucure alături de ei, în Orient Express. Ce-aş mai urca încă o dată în trenul acesta! Data viitoare vă aştept şi pe voi!

Irina IACOVESCU - Tomis, decembrie 2006
---------------------------------------------
* grafica - Florin Petcu



No comments: